למה כל אחד צריך תפילין מהודרות ואיך לעודד את הילד להניח תפילין?

לא אחת, בשיחה עם מישהו על קניית תפילין, אנו נתקלים בשאלות רבות מהסוג הזה:

"קניתי את התפילין בבני ברק, כבר מה יכול להיות?"

"זה שמכר לי היה בחור דתי עם כובע וז'קט, הוא לא מספיק טוב לך?"

"למה טלית אני יכול לקנות בכל מקום ותפילין לא?"

"אני לא שומר שבת, אז לא צריך תפילין כאלו מהודרות, תביא משהו פשוט וזול"

מזדהים עם המשפטים האלו? מנסיוננו, הם מגיעים פשוט מחוסר ידע והבנה במצוות התפילין, במשמעותה ובדקויות הטמונות בה.

אבל אנחנו לא נכנס לפרטים הקטנים, בואו ננסה לענות על האמירות האלו בעזרת 3 הבהרות קצרות, שיעשו לכם סדר.

קודם כל, באופן כללי צריך לדעת שרכישת תפילין זה לא דבר של מה בכך.

אנחנו משקיעים את מיטב כספנו וקונים פעם אחת ויחידה דבר קדוש שילווה אותנו כל החיים! אז כדאי קצת להבין מה זה בדיוק, כדי שלא יהיה לחינם.

אז לכן – למה חשוב כל כך לקנות תפילין מהודרות:

א. גם אם יש לך ספק גדול אם בנך יניח בכלל את התפילין, בכל אופן כדאי להתאמץ, לקנות תפילין מהודרות וגם להראות ולספר לו על כך! כך הוא תמיד ידע ויזכור כמה המצווה הזו חשובה לך וכמה השקעת עבורה, מה שיגרום לו להחשיב אותם ולהשתדל להניח אותם יותר ובצורה המהודרת ביותר.

ב. בשעת תפילה, התפילין משמשות פשוט כ-WIFI שלנו עם הבורא, איתם אפשר להתחבר ולקבל רגש חם של קרבה, ובזכות זה הקב"ה מאזין ושומע לתפילה ומביא את הנס שאנו מבקשים. אבל אם קנינו לו רק את מה שהכי זול, זה מראה על זילות וזלזול במצווה, ובאיזה פנים נבוא לבקש כך מהקב"ה?

ג. כשקונים תפילין פשוטות, עלולים לגלות אחרי הרבה שנים שהן פסולות ושבזבזנו את הזמן בלי לקיים את המצווה, ועוד יותר גרוע שבירכנו ברכה לבטלה ח"ו – זו בשורה לא נעימה לכל יהודי באשר הוא.

ד. אנחנו משתדלים בכל דבר לעשות הכי טוב: בר מצווה הכי יפה, בגד הכי אופנתי ויפה, רכב חדיש, בית הכי עדכני ומעוצב שביכולתנו. ורק תפילין, שהם הסמל היהודי שבנו, בזה נחפש "הכי זול "?!

בוודאי שמצווה בצורה הכי טובה, תשמח את הבורא ואת ליבנו אנו.

לכן, בכל מצב ולכל אחד, כדאי להתאמץ פעם אחת ולהשקיע בתפילין מהודרות, שיקנו לו ראש שקט, מוטיבציה להניח וקיום מצווה חשובה ויקרה בצורה הטובה ביותר.

ולסיום, 6 טיפים בדוקים ומנוסים שיעודדו את הילד להניח תפילין:

  1. טקס הנחה ראשונה
    זה רגע מרגש של פעם בחיים שהילד יזכור לכל ימי חייו! אל תוותרו על טקס הנחת תפילין ראשונה בבית הכנסת יחד עם אבא והמשפחה המורחבת, הביאו איתכם כיבוד קל ושתיה למשתתפים והמתפללים לאחר התפילה, והראו לילד כמה אתם מתרגשים יחד איתו.
  2. לתת כבוד לתפילין
    רכשו את התפילין מוקדם, לפחות מספר ימים לפני הנחת התפילין הראשונה, והציגו אותן במקום מרכזי ומכובד בבית, כמו ויטרינה, על שולחן הסלון או מדף בולט ויפה, כך תראו לילד כמה אתם מכבדים ומעריכים את התפילין והוא ילמד לשמור עליהן ולהתייחס אליהן בכבוד.
  3. ספרו לו כמה השקעתם
    שתפו את הילד בטרחה הרבה שלכם ברכישת התפילין המהודרות עבורו! ספרו לו שהלכתם במיוחד על מנת לבדוק את הכתב אצל הרב או הסופר, שהשקעתם עבורו בתפילין מהודרות ויקרות מאד ושטרחתם לבחור סופר יר"ש ובתים איכותיים ומהודרים.
  4. השקיעו גם בנרתיק
    לכו עם הילד לחנות תשמישי קדושה ובחרו יחד איתו נרתיק מפואר לתפילין. השקיעו זמן וכסף על מנת לבחור נרתיק יפה ומכובד, על מנת שיבין עד כמה חשובה לכם מצוות הנחת תפילין וילמד להתנהג איתן בהתאם.
  5. רכשו ספרים בנושא
    ישנם ספרים רבים בנושא התפילין, חלקם הגדול מותאם לילדים בגיל 13, ומטרתם היא לפשט לילדים את חשיבות המצווה, להדריך בנושא עצם ההנחה והשמירה על התפילין ובחלקם ישנם גם תמונות והסברים על הליך הייצור המרתק.
  6. השתתפו בקורס הכנת תפילין
    הקורס המרתק להכנת תפילין מבית 'תפארת' נועד בדיוק למטרה זו! בקורס תבואו יחד עם הילד אל הסופר הקרוב לביתכם על מנת לצפות ולהשתתף בסיום הכנת התפילין של הילד. הקורס ניתן כמתנה לרוכשי תפילין לבר מצווה ב'תפארת' ומותנה בהרשמה מראש.

בהצלחה רבה ושיהיה במזל טוב!